KDU na rozcestí

20. července 2010 v 20:21 | Dandy |  Politika
KDU logo
Od volebního debaklu KDU už uplynuly téměř dva měsíce. Uvnitř strany lze pozorovat několik trendů, které vypadají povzbudivě, ale stále jí provází mnohé nešvary z předchozích dob. KDU reagovala na neúspěch mnohem razantněji než například Unie svobody před čtyřmi lety, když pouze odsoudila "huličskou" kampaň strany a navolila nové vedení. Mnozí vysoce postavení
členové už projevili ochotu k sebereflexi. Je také velký rozdíl mezi ziskem 4,4 procent a 0,3 v případě zmíněné Unie svobody.
KDU se ale musí vyrovnávat se stejnými problémy jako v minulosti.
Křesťanští demokraté sice disponují širokou voličskou členskou základnou, čítající kolem 35 tisíc lidí. Kromě vysokého věku většiny členů se ale potýká s jejich pasivitou. Pasivita členské základny se ukázala při vnitrostranické anketě k neúspěchu strany ve volbách. První tři dny po spuštění vyplnilo elektronickou anketu pouze 190(!) členů, jak si v otevřeném dopise členům KDU-ČSL stěžovala statutární předsedkyně strany Šojdrová. Výmluvou rozhodně nemůže být počítačová negramotnost starších členů či letní počasí.
Strana by též neměla zanedbávat komunikaci se svými příznivci. Měla by se inspirovat u TOP 09 či nově i ČSSD. Obě už mají komunitní servery, na nichž se sdružují příznivci obou stran.
Když už jsem zmínil počítačovou gramotnost a internet, tak dalším handicapem strany je i její špatná prezentace na internetu. Nemá ani svůj vlastní profil na Twitteru, v čemž zaostává za ostatními relevantními stranami. Lepší není ani její postavení na nejoblíbenější sociální síti současnosti - Facebooku. Pokud má méně fanoušků než ani ne rok stará strana Zemanovci a dokonce čtyřikrát
méně než Strana svobodných občanů, která nezískala ve volbách ani 1 %, bude patrně něco v nepořádku. Strana si bezpodmínečně musí získat na svoji stranu mladší voliče a lovit musí hlavně v "křesťanských" vodách. I mezi mladými z řad věřících je její popularita poměrně dost malá. Sám vím ze své zkušenosti z okolí, že voličů KDU není mezi (nejen) mladými křesťany tolik.
Nepopularita strany u mladých křesťanů by měla být jedním z témat dnešní vnitrostranické diskuse.
I mezi mladými voliči se najdou konzervativněji smýšlející jedinci a úkolem KDU je přesvědčit je, že právě ona hájí jejich názory. Jinak dají raději hlas TOP 09, monarchistům nebo PaS.
Samozřejmě si musí získat i umírněnější voliče, ale o tom až dále.
Lékem na nedostatek mladých voličů ale není spojenectví s malými liberálními subjekty. Mladí velkoměstští liberálové KDU volit nebudou a lze předpokládat, že ji kvůli této alianci nedají hlas ani skalní křesťanští voliči. Taková situace patrně nastala při letošních volbách, kdy KDU v Praze utrpěla debakl v podobě 2% volebního zisku. Lídrem kandidátky zde nebyl nikdo jiný než Jana Hybášková z liberální EDS. Součet volebních zisků stran předešlých voleb nemusí vždy znamenat součet hlasů, které by strany získaly, kdyby kandidovaly společně.
Naopak s Unii svobody spojuje křesťanské demokraty dlouhodobá absence opravdového lídra. Od odstoupení Josefa Luxe měnila KDU předsedu pětkrát a šestá volba by se měla konat na konci
září. Jednou z příčin volební porážky byla i neoblíbenost Cyrila Svobody. O jeho nevelké popularitě nemůže svědčit lépe fakt, že v Královéhradeckém kraji byl dokonce překroužkován jinak málo známým Jiřím Veselým.
S absencí silného lídra jde také ruku v ruce rozhádanost strany. I v malých stranách lze nalézt více názorových křídel. Nejednotnost se ale silně negativně podepisuje na celkové voličské podpoře. Patrně netřeba dodávat, že pro malé strany (tj. takové s podporou od 5 do 10 procent) může být při 5% uzavírací volební klauzuli smrtelná. Přinejmenším právě na Facebooku bývají diskuse mezi onou hrstkou příznivců strany poměrně ostré a zaznívají zde často protichůdné názory. Mezi diskutujícími lze najít křesťanské konzervativce, ale i umírněné voliče blížící se svými názory politickému středu, kteří volají po větším rozkročení. KDU se neobejde ani bez jedné z těchto rozdílných skupin. Křesťanské demokraty čeká těžký úkol: Udržet si (a případně získat nové) konzervativní voliče, ale zároveň neztratit ty umírněnější.

V poslední době byly uvnitř KDU či jejich mládežnické organizace MKD vydány dva dokumenty, týkající se budoucího směřování strany. První z nich má název Artikuly a sdružuje platformu spíše umírněnějšího křídla uvnitř strany.
Druhý měl název "5 programových bodů, jak vrátit KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny a vydala ho mládežnická organizace MKD. Vzbudil mnohem kontroverznější reakce než první dokument. Dokument totiž reflektoval silně konzervativní postoje části MKD a v pěti bodech byla zmíněná kritika svazků homosexuálů, multikulturalismu, potratů a radikálního islámu. Rozhodně ale nebyl xenofobní, jak tvrdí politoložka Vladimíra Dvořáková. Jeho problém leží úplně někde jinde. Působí příliš jako kladivo na čarodějnice a z větší části se pouze negativně vymezuje vůči již uvedeným a dalším společenským problémům.
Na podzim bude mít strana první šanci ukázat, kam se za těch několik měsíců posunula. Už teď se však některé její kroky setkávají s rozporuplnou odezvou. Nejvíce snad záměr strany vytvořit v Praze "jamajskou" koalici (budeme-li označovat KDU černou barvou) se SZ, SNK-ED a EDS. Problematická je hned z několika důvodů: Schází jí prozatím silný lídr schopný konkurovat kandidátu TOP 09 Zdeňku Tůmovi. Bývalý ředitel pražské zoo Petr Fejk nabídku kandidatury za konglomerát čtyř stran z pracovních důvodů odmítl. I kdyby tato koalice zaznamenala dílčí úspěchy, nic to nezmění na různorodosti všech subjektů. Jedná se pouze o "slepenec" malých stran, které chtějí přežít v konkurenci obrů typu ODS, TOP 09 a ČSSD.
Nevoli budí spojenectví s liberály i kvůli obavě ze ztráty identity strany. Právě tu si musí KDU udržet, jinak tím ztrácí důvod existence. Její jedinečnost spočívá hlavně v prosazování konzervativních postojů v sociálních a etických otázkách, což je naopak handicapem obou pravicových stran zastoupených v Poslanecké sněmovně.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama