Ještě jednou o Věcech veřejných

16. července 2010 v 11:28 | Dandy |  Politika
VV logo 2
V letošních parlamentních volbách hrál více než kdykoli předtím roli politický marketing. Nejen proto, že rekordní sumy se spotřebovaly na kampani díky odloženým volbám. Dvě z pěti stran, zastoupených v Poslanecké sněmovně vděčí za svůj úspěch politickému marketingu. Dobře vedená kampaň a sázka na Schwarzenberga jako tvář strany, přispěla k úspěchu strany TOP 09. Přitom ve skutečnosti není "topka" ničím víc než "ODS s lepší image."
Nejvíc ale vděčí politickému marketingu za svůj úspěch Věci veřejné. Program strany nemusí stát vůbec za nic, ale pokud se dokáže strana dobře prezentovat, má velikou šanci uspět, což je i případ VV.
Václav Klaus se kdysi o Straně zelených zmínil jako o " politicky nedefinovatelném uskupení." Tato charakteristika by ale mnohem více seděla na Věci veřejné. Ne, VV nejsou další nástupnickou liberální stranou po ODA, US-DEU či SZ, jak by si někteří možná přáli. Přestože strana nejdříve působila pouze v Praze, její voličská podpora zde byla letos dokonce o něco nižší, než byl celorepublikový průměr. Oblast hlavního města a jeho přilehlého okolí přitom byla vždy baštou malých liberálních uskupení.
Věci veřejné jsou stranou ze 100 % založenou na politickém marketingu. S nadsázkou lze říci, že jediné, co dokázaly ve skutečnosti nabídnout, jsou populistické sliby o přímé demokracii a pohledné kandidátky. Přesto a možná proto dokázaly brát voliče prakticky všem stranám napříč politickým spektrem.
Nejprve k přímé demokracii. VV argumentují, že přímá demokracie prospívá demokracii, protože zvyšuje zodpovědnost občanů. Jedním z jejích předvolebních taháků bylo i rozšíření možností referend. Jenomže přímá demokracie dost dobře nefunguje ani v rámci strany, kde její příznivci tzv. véčkaři hlasují o klíčových rozhodnutích strany. Průměrného véčkaře ale necharakterizuje ani tak touha participovat se na rozhodování o programu strany, jako spíše naprostá pasivita a ignorance.
Referenda totiž provází velmi nízká účast a strana dokonce prohlásila kvůli tomu některá hlasování za neplatná. Dokonce i v tak důležitém hlasování, jako bylo hlasování o vstupu do vlády, se účastnilo pouze 22 % zaregistrovaných véčkařů, což Radek John ze zcela neznámého důvodu oslavoval jako úspěch. Na vedro nízkou účast svádět nemůže, když každý může hlasovat z chládku svého domova. Pokud je i pro většinu příznivců "strany přímé demokracie" problém sednout na chvíli k počítači, tak lze jen těžko očekávat od voličů ostatních stran, že se budou pravidelně účastnit referend.   
Nynější místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Kateřina Klasnová před volbami sama přiznala, že VV se snaží voliče přilákat i na pohledné kandidátky. Prohlásila, že kalendář dokáže na voliče zapůsobit více než 10 článků. Jako Paroubkovo vzlykání na "zlá pravicová média" proto působí stesky Kristýny Kočí.
Na svém blogu si stěžovala, jak média o blondýnách z VV šíří stereotypy, že jediné, co umí, je svléknout se pro billboard či kalendář. Za prvé, pokud zmíněná blondýna píše slovo dinosaurus s tvrdým "y" po d, tak stereotypy o "blbých blondýnách" jenom posiluje.
Pokud se kandidátky z VV rozhodly vyfotit se na billboardu v plavkách a nechají se zvěčnit odvážnými snímky na kalendáři, tak si určitě získají některé méně přemýšlivé voliče z mužské části populace. Kateřina Klasnová, Kristýna Kočí, Karolína Peake a Lenka Andrýsová už ale nemohou počítat s tím, že se na ně bude pohlížet jako na inteligentní, elegantní a vzdělané mladé dámy, ale jako na sexuální objekty. Nemohou si proto stěžovat na nejapné komentáře šéfredaktora Reflexu Pavla Šafra, který o těchto mladých dámách prohlásil, že nejsou ani úplně oblečené ani úplně nahaté, což je škoda.
Na populismus a líbivá hesla budou alespoň část lidí slyšet vždy. I sličné kandidátky dovedou přilákat voliče, vždyť nezanedbatelná část voličů se při rozhodování, komu dát hlas, neřídí programem či ideologickým směřováním strany, ale zevnějškem kandidátů. Vzhled dokáže zaujmout více než "sexy mozek." VV pak ale nemohou po paroubkovsku brečet nad tím, jak jsou proti nim média zaujatá. Stejně tak nemohou být ony mladé dámy překvapeny, budou-li zavaleny množstvím dvojsmyslných narážek na svoji adresu.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama