Věci veřejné: ČSSD pro mladé

18. března 2010 v 22:17 | Dandy |  Politika
VV logo
Květnové volby možná přinesou ještě mnohá překvapení. Jedním z nich může být i úspěch strany Věci veřejné, která se v průzkumech veřejného mínění přehoupla nad pětiprocentní hranici. Hlasy sbírá z velké části od nejmladší "facebookové" generace voličů. Na této sociální síti už má 12 000 fanoušků, což není vůbec špatné číslo. Nejvíce ze všech českých politických stran jich má TOP 09 s celkovými 19 000 příznivci a ODS jich má jen o 2000 více než samotné Věci veřejné.
Elektorát Věcí veřejných se tedy rekrutuje převážně z řad mladších lidí, kteří zpravidla nesnáší Jiřího Paroubka, potažmo celou ČSSD pro její populismus a arogantní vystupování jejích představitelů.
Nicméně ani mladší generace není vůči populismu o mnoho více imunní než snadnou manipulovatelností pověstní "dříve narození." Z programu Věcí veřejných číší populismus a s ním spojená snaha zalíbit se na sto honů. Populismus VV se ale diametrálně odlišuje od "hospodského" sociálně demokratického.
Nynější předseda ČSSD je posedlý výsledky průzkumu veřejného mínění a snaží se ušít program na míru průměrnému obyvateli. Věci veřejné užívají podobný způsob, ale na rozdíl od ČSSD kráčí s dobou. Na svých stránkách nechali hlasovat své potenciální příznivce, jak se má strana stavět k nejpalčivějším otázkám.
K tomuto líbivému kroku naservírovaly VV lačnícím voličům ve svém programu také prvky přímé demokracie v podobě referend, slibují větší transparentnost státní správy a boj proti korupci. Do budoucna by chtěli začít s diskusí o odvolatelnosti politiků. Co by toto uskupení, donedávna působící jen na území našeho hlavního města neudělalo kvůli své touze zalíbit se voličům. Pokud měl někdy Jiří Paroubek neotřesitelnou pozici největšího populisty v Česku, nyní už to neplatí. Roste mu zdatný konkurent, sílící každým dnem.
Ve snaze zvýšit si oblibu mezi mužskou části populace vytasila strana svoji největší zbraň - pohledné mladé kandidátky. Na billboardech parodujících "chorvatskou" kampaň ODS zapózovaly odvážné kandidátky v plavkách se vzkazem: "Kluky (tj. Topolánka a spol.) pusťte k vodě…volte naše holky."
Předseda strany Radek John nemá nyní oficiálně žádné zaměstnání. Během svého působení v pozici investigativního novináře ale seděl v představenstvu společnosti Ora Print. Ora print vydává oficiální plátek VZP zvaný Svět pojištěnce. Náklady na jeho vydání se pohybují kolem 100 milionů korun.
A to minulý rok před volbami do EP bombardovala tato strana české domácnosti svým stranickým časopisem s několikamilionovým nákladem. Tedy počtem výtisků srovnatelný se zmíněným Světem pojištěnce. Kde na jeho vydávání dokázala tato dosud neetablovaná strana vzít, musí zákonitě vyvolávat přinejmenším podezření. 100 milionů korun by v době před posledními evropskými volbami rozhodně dohromady dát nedala.
Díky působení Věcí veřejných si možná přišel na pár zakázek majitel bezpečnostní agentury ABL, manažer kampaně strany a přítel jedné z hlavních tváří VV Kateřiny Klasnové Vít Bárta. Pozadí VV ale voliče patrně zajímá ze všeho nejméně. Podobně jako v případě zelených před čtyřmi lety podlehla řada z těch mladých a naivních iluzi o straně, která přišla spasit Česko. Líbivý program o přímé demokracii působí na některé mladší voliče stejně přitažlivě jako na nejednoho důchodce slib zrušení třicetikorunových poplatků u doktora. Zelení však přicházely do poslanecké sněmovny jako relativně čistí a nezatížení svoji minulostí. To ale rozhodně neplatí o Věcech veřejných. Ještě se ani v parlamentu neohřály a na vysvětlování toho mají už více než dost.
Jako zdánlivá maličkost může působit nevěra předsedy této strany. Radek John má totiž velké štěstí v tom, že převážně sekularizovaná česká společnost je vůči takovému chování politiků tolerantní. Na závěr mě napadají dvě otázky: Když dokázal Radek John několik let tajit nevěru a nemanželské dítě, co všechno se mu dodnes daří zamlčet před voliči? Pokud své manželce Zlatě Adamovské tak dlouho zatajoval svůj poměr, bude jeho chování k voličům lepší a "transparentnější"?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama